BvB en Kunstmest

Hier kun je alle vragen over de "Brandbeveiligings concept beheersbaarheid van brand" en vuurlast berekeningen stellen

BvB en Kunstmest

Berichtdoor Jeroen op do 17 apr, 2008 10:35

Ik heb een project onder handen waarbij een vuurlast berekening gemaakt moet worden van een bedrijfshal met kunstmest. In de standaard Nibra/Save lijsten staat Kunstmest helemaal niet vernoemd, en met googlen is er ook echt niks te vinden als verbrandingswaarde. Wel vind je met google diverse partijen die claimen dat kunstmest onbrandbaar is en dus niet meegenomen moet worden in de berekening.

In BvB 2007 is geen echt uitsluitsel te vinden over of onbrandbare materialen nou wel, niet of gedeeltelijk meegenomen moeten worden in de berekening.

De brandweer wil perse dat we een vuurlast waarde aan die kunstmest koppelen, maar die is dus niet te vinden en volgens diverse bronnen is het spul ook onbrandbaar.

Wat denken jullie hiervan?
Jeroen
20+ berichten

Re: BvB en Kunstmest

Berichtdoor J. Nieuwland op do 17 apr, 2008 12:26

Ik zou zeggen Google eens op PGS 7.
(Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen 7
Nitraathoudende meststoffen
opslag en vervoer.)

Volgens mij kan kunstmest niet branden, wel deflagreren of -afhankelijk van samenstellig en omstandigheden- detoneren.

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Berichtdoor Jeroen op do 17 apr, 2008 12:34

J. Nieuwland schreef:Ik zou zeggen Google eens op PGS 7.
(Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen 7
Nitraathoudende meststoffen
opslag en vervoer.)

Volgens mij kan kunstmest niet branden, wel deflagreren of -afhankelijk van samenstellig en omstandigheden- detoneren.

J. Nieuwland

Die heb ik er al bijgepakt, maar de brandweer wil toch dat de vuurlast van het materiaal inzichtelijk word gemaakt en word meegenomen in de berekening.
Jeroen
20+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op do 17 apr, 2008 13:33

Brandweer denkt te moeilijk. De oplsag van die kunstmest is (volgensmij) afhankelijk van een milieuvergunning, en in die vergunning worden zoveel strengere eisen gesteld aan interne en externe veiligheid dat de compartimenteringseisen uit het bouwbesluit erbij volledig in het niet vallen.

Vandaar ook dat je een bouwaanvraag waarbij voor het gebruik tevens een milieuvergunning geldt 'aan moet houden' tot er duidelijkheid over die milieuvergunning is, en je weet of je nog bouwkundige voorzieningen moet treffen welke op hun beurt weer in de bouwvergunning worden opgenomen.

Vandaar ook dat hierboven de PGS aangehaald wordt, dat zijn de richtlijnen die voor milieu belangrijk zijn. Er zal de brandweer dan in het kader van de milieuvergunning vast nog wel gevraagd worden het e.e.a. te toetsen, maar dat is iets heel anders dan een BvB berekening.

Vraag eens na bij jullie afdeling BWT of ze dit nagegaan zijn, is toch wel belangrijk. Wanneer je een voorbeeldje wilt hebben van de destructieve kracht van een nitraat-ontploffing (kunstmest + diesel = boem, bijvoorbeeld) moet je eens plaatje Googlen op "Oklahoma city bomb" en " Timothy macVeigh"... En dit was maar een badkuipje vol.

Afbeelding
Joachim Bolte
Globale moderator

Keer terug naar Beheersbaarheid van brand