BvB bij bestaande bouw

Hier kun je alle vragen over de "Brandbeveiligings concept beheersbaarheid van brand" en vuurlast berekeningen stellen

Re: BvB bij bestaande bouw

Berichtdoor Jarnold ter Meer op ma 07 maart, 2011 12:37

In principe heeft de helpdesk gelijk, maar het gebruik van het gebouw wordt wel dusdanig gewijzigd dat de gemeente dit op relatief eenvoudige wijze kan onderbouwen, en aan de hand van artikel 13 van de Woningwet zwaardere eisen hieraan stellen dan bestaande bouw.
Op voorhand uitgaan van bestaande bouw vind ik in dit geval te voorbarig. Het is sowieso verstandig om bij de gemeente te informeren wat hun standpunt hierin is.
Jarnold ter Meer
240+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op ma 07 maart, 2011 23:57

Guust schreef:Er is mij de vraag gesteld of een bestaand bouwwerk van 3000 m2 (3x groter dan nieuwbouw) dan ook een vuurbelasting mag hebben die 3 x zo groot is.

Dus nieuwbouw maatregelpakket 1 is 300 ton = bestaand pakket 1 900 ton?????

Twee zaken: is het niet logisch dat, wanneer je de oppervlakte 3x zo groot maakt, de totale vuurlast ook 3x zo groot zal zijn? Wanneer je het terugrekent naar 'per m2' zul je op hetzelfde getal uitkomen.

Je hebt het in je originele vraag over 3000 m2, maar in de praktijk blijkt het veel en veel meer te zijn. Dan zit je niet meer met een 'bestaande situatie' te kijken, je moet nieuwe voorzieningen treffen en dus ook aan nieuwbouwniveau gaan voldoen. De hele bestaande-bouw-regels zijn dan niet meer relevant. Je komt ook per direct in de vergunningplichtige bouwwerken terecht, waarschijnlijk zowel qua bouwen, gebruik als milieumeldingsplicht.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Bakero op do 10 maart, 2011 13:17

Mijn vraag die direct opkomt is de volgende. Is bestaande vuurlast anders dan nieuwe vuurlast?

Volgens mij gaat het niet om de vuurlast maar om een beheersbare situatie. Het is vreemd dat je ineens vuurlast mag vergroten omdat het een bestaand pand is? Die redenatie gaat niet echt op omdat er totaal verschil is in de brandduur en dus de beheersbaarheid.
Bakero
60+ berichten

Berichtdoor Dennis K op do 07 apr, 2011 8:27

De BVB is toch gelijkwaardigheid?

De Methode Beheersbaarheid van Brand 2007 (hierna: de “Methode BvB”) biedt aanvragers van een bouwvergunning een faciliteit om uitzondering te verkrijgen van de standaardeis die het Bouwbesluit 2003.

Gelijkwaardigheid dient altijd vast gelegd te worden in een vergunning.
Dennis K
Nieuwlid

Vorige

Keer terug naar Beheersbaarheid van brand