Bijlage A

Hier kun je alle vragen over de "Brandbeveiligings concept beheersbaarheid van brand" en vuurlast berekeningen stellen

Bijlage A

Berichtdoor Jan Hus op do 10 aug, 2006 7:57

De factor 'T' in bijlage A wordt op 1,0 gezet, waarbij al aangegeven wordt dat dit het meest ongunstig is. Het komt mij voor dat met behulp van deze formule op deze manier niet echt realistische uitkomsten komen.

Waar is deze factor van afhankelijk, hoe krijg ik wat realistischer uitkomst uit de formule?
Jan Hus
240+ berichten

Berichtdoor Wopske dWdF-F op wo 16 aug, 2006 7:28

De transmissiecoëfficiënt is een factor die bepaald wordt door de ‘doorgelaten energie’ te delen met de ‘toegestraalde energie’. Indien er dus geen enkele belemmering is zal alle energie worden doorgelaten en de factor op 1 komen. In de stralingsberekening resulteert dit dus in de maximale te verwachten straling zonder belemmering (zonder belemmering van bijvoorbeeld rook). Wat de daadwerkelijke ‘atmosferische transmissiecoëfficiënt’ is, is mij niet bekend, maar aanhouden van T=1 levert in ieder geval een veilige berekening op.
Wopske dWdF-F
60+ berichten

Bijlage A

Berichtdoor Vinkevogel op wo 16 aug, 2006 9:30

Als aanvulling op het verhaal van Wopske,

bij een 'normale' brand wordt er veelal voor T 0,45 aangehouden.

Heeft inderdaad te maken of er bij een brand veel deeltjes in de opstijgende lucht aanwezig is. Bij een schone brand (vloeistofbrand waarbij geen of weinig rook vrijkomt) is de factor T hoger dan een brand met veel onverbrande deeltjes in de rook. Deze absorberen en reflecteren de warmtestraling.
Vinkevogel
20+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op ma 04 sep, 2006 23:09

Klopt. Daarnaast heeft de gewone lucht om je heen ook nog een absorberend effect, hoewel dit vele malen lager ligt dan dat van de niet-transparante koolstofdeeltjes.

De waarde 0,45 wordt standaard gebruikt, alles tussen 1 en 0,45 mag dus... Wanneer je het helemaal netjes wilt doen neem je er het 'yellow book' bij (PGS 2 dacht ik), en ga je (in hoofdstuk 6 dacht ik) de officieele formule bestuderen. Daarna kun je op grond van de soort brand en de atmosferische condities exact de atmosferische transmissiecoefficient berekenen.

succes! :wink:

J.
Joachim Bolte
Globale moderator

Keer terug naar Beheersbaarheid van brand