Even logisch redenerend: Je mag alleen 'nieuwbouw' toetsen. Wat is de nieuwbouw? Het GEHELE nieuwe BvB-compartiment. Als je zou rederen dat er een stuk 'bestaand' is, zouden jullie de gelijkwaardigheid waarschijnlijk verwerpen, en kun je het gebouw niet toestaan.
Maar dat doen we niet, we toetsen het gehele nieuwe compartiment van 12.000 m2 en gaan ervan uit dat het kantoor in haar eigen, normale, compartimentje is gelegen. Zowel het BvB-compartiment als het BB-compartiment hebben een schil waarvoor bepaalde eisen gelden.
Je kunt dus rustig zeggen dat in het kantoor niets wordt verbouwd en dat de tussenwand geen eis kent, maar dat is compleet irrelevant, want de wijziging en de eisen daarvoor betreffen het BvB-compartiment en niet het kantoor. Wat er na de schil gebeurt is niet belangrijk.
Het kantoor bij het BC trekken is (uit mijn hoofd) volgens MBVB2007 alleen onder voorwaarden toegestaan, om de vorming van 'cellen-compartimentering' te voorkomen. Deze zijn moeilijk te doorzoeken en beheersen. Zie hiervoor de toepassingsvoorwaarden in hoofdstuk 3 van deel 1. Dit zou ook geen oplossing bieden, want op dat moment komt de schil van je BvB-compartiment om je hal+kantoren heen te liggen, en moet je die alsnog 150 min. uitvoeren... Dat lijkt me duurder voor een gevel dan voor een tussenwand.
Gewoon de 150 min. eis voor de schil opleggen op basis van MBVB 2007, zou ik zeggen. Laat ze zelf maar onderbouwen waarom het niet nodig zou zijn, dit soort zaken win je altijd.

Leg ze anders de situatie voor, en vraag ze om met een textmarker even de begrenzingen van hun nieuwe compartiment aan te geven. Dit zou een gesloten vak moeten zijn, en elke gekleurde muur heeft een WBDBO van 150... Dan wordt het visueel wat begrijpelijker voor ze.