Feskywes schreef:Is het niet zo, wanneer ik een als gelijkwaardigheid op overschreiding van de maximale afmeting van een brandcompartiment een sprinklerinstallatie aanbreng. (let wel goed onderbouwd!) Dat dan de overheid aan moet tonen dat een sprinklerinstallatie niet voldoende of niet goed genoeg zou zijn?
Dat er misschien niet voldoende kennis is bij de overheid...........o.k. maar om alles maar op te hangen BvB kan voor een klant wel eens heel duur uitpakken.
Dat je een vuurbelastingsberekening als indicatie meegeeft om zodoende de betreffende ambtenaar een gevoel te geven hoe hoog de vuurbelasting wordt, kan natuurlijk ook.
Maar dan nu het volgende:
Een nieuwbouwmagazijn wordt gebouwd, zonder te weten wie de huurder wordt. Het magazijn ongeveer 17.000m2 en voorzien van een sprinklerinstallatie. De vuurbelasting is dus onbekend. Hoe gaan we daar mee om?
de volgende vragen komen bij mij op:
1. wat is 'goed onderbouwd'?
2. waarom zou de overheid iets moeten onderbouwen wat op jullie verzoek is ingediend? Jullie moeten de overheid overtuigen, omgekeerde bewijslast geldt hier niet. Wanneer je het niet eens bent met de beslissing die de overheid op je verzoek neemt, kun je in bezwaar ertegen gaan, dan pas zal blijken of je in je gelijk staat.
3. Waarom blijf je het constant over de vuurlast hebben? Ook in BvB wordt daar niet
alleen van uitgegaan, ze hangen de WBDBO tevens op aan de oppervlakte van het compartiment, en geven nog wat uitwijkmogelijkheden afhankelijk van de uitvoering van je installatie.
Wanneer je vuurlast nog niet bekend is kun je ook in BvB op basis van de uitvoering van de sprinkler bepalen wat de maximaal aanwezige vuurlast mag zijn. Voor een 'normale' sprinkler is dat 6000 ton vhe. in een hal van 17.000 m2 heb je dan dus maximaal 352 kgvhe/m2. Dat zou inhouden dat je een brandwerende gevel van ca. 200 minuten moet realiseren (wanneer we even aannemen dat de totale en de maatgevende q hetzelfde zijn). Wanneer je een hogere vuurlast wilt realiseren zul je een ander type sprinkler moeten toepassen.
Zoals gezegd lijkt het me onzin een dergelijke hal te ontwerpen zonder een doel ermee voor ogen te hebben, dat is gewoon geld over de balk smijten. Op de bovenstaande manier blijkt echter wel mooi je overcapaciteit. Bij elk gewijzigd gebruik zul je sowieso de berekening opnieuw moeten maken om te kijken of het gewenste gebruik past binnen de ontworpen hal.
Maar reken me eens voor, wat zou de verliespost voor de aanvrager zijn van de hal van 17.000 m2 wanneer hij een installatie volgens MBvB2007 zou ontwerpen, of wanneer hij een gecertificeerde installatie volgens een andere richtlijn erin zou hangen? Op welke onderdelen is de MBvB strenger?