door W Hogendoorn op di 12 apr, 2011 7:28
Hallo Edwin,
Bedankt voor je reactie.
Ik ben (ben ik bang) niet heel duidelijk geweest mbt de situatie:
Alle gebouwen liggen op het eigen perceel;
Het betreft
1. een bestaande rundveestal met werktuigenloods (onbehandelde stalen spanten met houten gordingen, eternit platen en deels metselwerk muren deels houten gevels); waaraan gebouwd wordt:
1a een nieuwe stal; totaal wordt dat dus 2200m2bvo; nieuwe stal qua opzet gelijk.
2. een bestaande jongveestal (100m2), 20cm metselwerk gevels, houten verdiepingsvloer en houten kapconstructie met eternit golfplaten.
De kritieke scheiding (te kleine afstand) ligt tussen de bestaande werktuigenloods (houten gevelbekleding....) en de jongveestal.
De 60min.scheiding op de gevels zou nog wel te realiseren zijn (20cm metselwerk), maar mijn grootste probleem is dat
de bestaande gebouwen geen enkele brandwerende voorzieningen in het dak hebben.
En laten we eerlijk zijn: bij een agrarische stal het dak brandwerende maken klinkt leuk, maar de constructies van dergelijke stallen zijn absoluut niet brandwerend, zodat het resultaat alsnog een ingestort dak is. En in een stal is de enige degelijke manier om houtconstructies en staalconstructies brandwerende te maken: inpakken met baksteen/beton (beplating houd het niet uit met ammoniak; zeker op de onderste 2m1 niet).
Praktische kan ik nog iets redeneren als dat een vonkenregen van een uitslaande brand niet zoveel doet op een naastgelegen eternit-dakbedekking; maar echt onderbouwt en/of harde informatie is dat natuurlijk niet!