Tekort aan brandweer vrijwilligers

Hier komen alle onderwerpen te staan die geen plaats meer hebben op het forum, maar wellicht ooit nog van pas kunnen komen

Berichtdoor Emiel van Rossum op za 09 aug, 2008 8:24

Voor de meeste mensen on onze branche geen nieuws meer, maar eenvandaag heeft er een reportage over gemaakt.

Er is een schreeuwend tekort aan brandweervrijwilligers in Nederland en dat kan leiden tot gevaarlijke situaties, zo waarschuwt de Vereniging van Brandweervrijwilligers. EƩnVandaag belde 33 willekeurige korpsen in Nederland en noteerde een tekort van 100 vrijwilligers. Creatieve wervingsacties, verruiming van de eisen; alles wordt uit de kast getrokken om mensen op te leiden voor de brandweer. Wat betekent dit tekort voor de veiligheid van de burgers?

Emiel van Rossum
Beheerder

Re: Tekort aan brandweer vrijwilligers

Berichtdoor Sharks op ma 11 aug, 2008 10:50

Het tekort is al een lange tijd duidelijk.
Ik vraag me wel af in hoeverre je de procedures/eisen moet verruimen.
Een aantal zaken heb je gewoon echt nodig om op het moment te presteren.

Wellicht een verruiming in de weekenddiensten (24 uurs/48 uurs dienst).

Straks krijg je na een melding aan de brandweer te horen: 'zodra de nieuwe mensen zijn ingewerkt, komen wij uw brand blussen.....'.
Sharks
Nieuwlid

Berichtdoor kruislijst op ma 11 aug, 2008 15:31

Straks krijg je na een melding aan de brandweer te horen: 'zodra de nieuwe mensen zijn ingewerkt, komen wij uw brand blussen.....'.

Dat is een mogelijke consequentie. Is altijd nog beter dan: "helaas zijn we met zijn zessen uitgerukt, en met vier mensen teruggekomen omdat we de lat te laag hebben gelegd".
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Berichtdoor Sharks op di 12 aug, 2008 7:49

Dat bedoelde ik inderdaad met de vraag of in hoeverre je alles moet verruimen.
Je hebt nu eenmaal een aantal eigenschappen nodig om goed en veilig te werken, zodat je inderdaad niet met minder man naar huis gaat...
Ik ben heel benieuwd in hoeverre de regels voor het selecteren verruimd worden.
Ik hoop dat er dan wel enthousiaste mensen, die eigenlijk niet capabel zijn, tegen zichzelf in bescherming worden genomen.
Sharks
Nieuwlid

Keer terug naar Archief