Brandveiligheidsregels bij wonen met zorg duidelijker

Hier komen alle onderwerpen te staan die geen plaats meer hebben op het forum, maar wellicht ooit nog van pas kunnen komen

Berichtdoor Emiel van Rossum op di 08 jul, 2008 11:15

Aedesnet.nl schrijft op hun website het volgende:

7 juli 2008

De onduidelijkheden rond brandveiligheid voor wonen en zorg zullen in het nieuwe Gebruiksbesluit uit de weg geruimd zijn. Dat voorkomt dat gemeente en brandweer, om aan de veilige kant te blijven, onredelijk hoge eisen gaan stellen. Naast het voorkomen van onredelijk hoge eisen, zijn voor diverse typen intensievere zorg in woningen de brandveiligheidsmaatregelen beter toegesneden. Dit schrijft minister Vogelaar voor WWI op 4 juli 2008 in een brief aan de Tweede Kamer. Het Gebruiksbesluit zal in oktober 2008 worden ingevoerd. Publicatie wordt eind juli verwacht.

Tijdens een laatste overleg op 9 juni 2008 zijn Aedes, ActiZ, Vereniging Gehandicapten Nederland (VGN), GGZ Nederland, Vereniging Nederlandse Gemeenten(VNG), de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) met de ministeries van Binnenlandse Zaken, VROM en VWS het eens geworden. Het ministerie van VROM gaat het concept-Gebruiksbesluit hierop aanpassen. Aedes is erg tevreden over de resultaten van deze lobby, die ongeveer vier jaar geduurd heeft.

De eisen die het Gebruiksbesluit gaat stellen, zijn in bijgaand schema globaal aangegeven. Onderscheid wordt gemaakt in omvang van de brandmeldinstallatie en de wijze van melding. De in de praktijk zeer gewenste oplossingen, zoals een melding naar een zorgpost of zorgcentrale, zijn daarbij geaccepteerd.

Het ministerie van WWI zal, samen met de betreffende organisaties, zorgen voor informatie waarin doel, strekking en reikwijdte van het betreffende voorschrift voor de praktijk concreet inzichtelijk worden gemaakt. De organisaties uit de zorgsector zorgen voor de ontwikkeling van protocollen waarin is vastgelegd hoe zorgverleners en de zorgcentrale bij een brandmelding vanuit een betreffende zorgwoning dienen te handelen.
Bijlagen
20080707-bmi-bij-wonen-met-zorg-overzichtschema.pdf
Schema brandmelding bij wonen met professionele zorg
(13.48 KiB) 173 keer
20080707-brief-minister-vogelaar-over-gebruiksbesl.pdf
Gebruiksbesluit: uitvoering motie inzake "minder zelfredzame personen"
(82.21 KiB) 105 keer
Emiel van Rossum
Beheerder

Re: Brandveiligheidsregels bij wonen met zorg duidelijker

Berichtdoor Ruud van Liempd op wo 09 jul, 2008 12:32

ik had graag gezien dat er ook duidelijkheid kwam over de bouwkundige eisen bij de woonzorgcomplexen. in het brandbeveiligingsconcept voor bijzondere woongebouwen staat dat bij niet zelfredzame patienten het als gezondheidszorgfunctie moet worden gezien. een brandbeveiligingsconcept is echter geen regelgeving en de aanvrager bepaald. ik vind het uitermate vreemd dat op het aanvraagformulier een woonfunctie voor niet zelfredzame personen kan worden aangevraagd terwijl het bouwbesluit die functie helemaal niet kent.

hoe gaan jullie in andere gemeentes om met sub brandcompartimentering in een woonzorghuis (laten we zeggen 6 kamers met niet zelfredzame patienten en wat nevenruimtes)?
Ruud van Liempd
120+ berichten

Berichtdoor Jan Hus op vr 11 jul, 2008 20:17

der rudi schreef:ik had graag gezien dat er ook duidelijkheid kwam over de bouwkundige eisen bij de woonzorgcomplexen. in het brandbeveiligingsconcept voor bijzondere woongebouwen staat dat bij niet zelfredzame patienten het als gezondheidszorgfunctie moet worden gezien. een brandbeveiligingsconcept is echter geen regelgeving en de aanvrager bepaald. ik vind het uitermate vreemd dat op het aanvraagformulier een woonfunctie voor niet zelfredzame personen kan worden aangevraagd terwijl het bouwbesluit die functie helemaal niet kent.

hoe gaan jullie in andere gemeentes om met sub brandcompartimentering in een woonzorghuis (laten we zeggen 6 kamers met niet zelfredzame patienten en wat nevenruimtes)?

Afdeling 2.20 en 2.21 van het Bouwbesluit kennen wel een woonfunctie voor verminderd zelfredzame personen. Op één of andere manier is er dus blijkbaar wel over nagedacht bij het vaststellen van het bouwkundige veiligheidsniveau van woonzorgcomplexen (en subbrandcompartimenten zitten daar niet bij). Het lijkt mij voor de hand liggend dat de terminologie van het Bouwbesluit en het Gebruiksbesluit in de toekomst op elkaar aan gaan sluiten; maar laten we niet teveel ineens willen! :P De insteek van de minister komt op mij in ieder geval wel aardig over.
:adviseur:
Jan Hus
240+ berichten

Berichtdoor Palmpie op vr 11 jul, 2008 22:33

en wat gaat een zorgcentrale doen met een melding? 112 bellen? Of gaan ze kijken of een patient:

Saignant (fr.) of rood: aan beide kanten 1,5 minuut extra bakken.
Medium of roze : aan beide kanten 3 minuten extra bakken.
à Point of bijna gaar: beide kanten 4 minuten extra.

is? :? :evil:

Ik vind dit weer een compromis voorstel die geen recht doet aan de situatie. Als je doormeld aan de zorgcentrale waarom dan geen doormelding realiseren naar de brandweer? Het gaat bij een BMI om tijdswinst te behalen zodat eerder in de gebeurtenissen boom de mensen intern gewaarschuwd worden en dat de brandweer er eerder is zodat de kans op een effectieve (binnen) aanval + reddingspogingen gunstiger zijn

Weet iemand of er ook een OAI in de woning verplicht wordt... :wink: (ik neem aan van wel). Dan hebben de mensen tenminste nog een kans om zelf een vluchtpoging te doen... :?

Is een NEN2555 installatie gelijkwaardig met een NEN2535 installatie in het geval de installatie niet doormeld? Ik voel de vragen al aankomen... Als ze geen doormelding willen waarom dan wel enkele duizenden euro's uitgeven voor een NEN2535 installatie terwijl een NEN2555 installatie hetzelfde doet (en waarschijnlijk nog bedrijfszekerder... want als het licht het niet doet dan repareren ze het wel + een NEN2555 installatie kan niet zo gemakkelijk uitgezet worden door mensen die verminderd zelf redzaam zijn... :wink: )
Palmpie
1000+ berichten

Keer terug naar Archief