Brand voetbalstadion Groningen

Hier komen alle onderwerpen te staan die geen plaats meer hebben op het forum, maar wellicht ooit nog van pas kunnen komen

Brand voetbalstadion Groningen

Berichtdoor Palmpie op zo 13 apr, 2008 14:09

Palmpie
1000+ berichten

Re: Brand voetbalstadion Groningen

Berichtdoor Bakero op ma 14 apr, 2008 12:38

Zie ook de beelden op youtube, er is genoeg materiaal.
Bakero
60+ berichten

Berichtdoor Bakero op ma 14 apr, 2008 12:45

Wat mij zo opviel van de beelden van tv, is het gedrag van de rook. Het is alsof de rook de mensen achterna gaat, waarbij de rook de tribune optrekt en vervolgens naar de achterliggende ruimtes. Had toch anders verwacht in een open voetbalstadion.
Bakero
60+ berichten

Berichtdoor euroclass op ma 14 apr, 2008 12:46

Brandslang Euroborg werkte niet goed
AMSTERDAM - Omdat de waterdruk op één van de brandslangen in de Euroborg te laag was, kon de brand zondag in het stadion niet snel worden geblust.

Bron: Telegraaf
euroclass
Nieuwlid

Berichtdoor Bakero op ma 14 apr, 2008 13:11

En de rook had de kleedkamers bereikt via het ventilatiesysteem... Hoezo 100% toe- en afvoer en recirculatie uit?
Bakero
60+ berichten

Berichtdoor Vuurbaas op ma 14 apr, 2008 13:38

Bakero schreef:En de rook had de kleedkamers bereikt via het ventilatiesysteem... Hoezo 100% toe- en afvoer en recirculatie uit?

Mijn neefje was mee met Ajax en stond op het veld om te gaan " handje vasthouden ".
Wat mij echt verontwaardigd is dat de Ajax spelers de kinderen gewoon lieten staan en zelf vluchten !, echt waardeloos. uiteindelijk werden de kinderen weer teruggeleid maar moesten zich verplicht omkleden in de met rook gevulde kleedkamers. Lekker he !
Hij heeft nu nog last van een prikkeling in zijn luchtwegen en is behoorlijk geschrokken.
In ieder geval is het feestje voor de Ajax kinderen totaal verziekt.

Uiteraard maak ik mij toch wel zorgen over de gehele gang van zaken in het stadion. Hoewel ik niet direct de schuld wil leggen bij de organisatie. Verder gaat het hele verhaal over vluchtgedrag en zelfredzaamheid hier aardig mank. Mij viel ook het gedrag van de rook op. Toch weer heel anders dan de rekenmodellen ons willen leren. Ik kan alleen maar concluderen dat ondanks alle maatregelen in alle stadions er altijd een calamiteit kan ontstaan waarbij dit brandje echt PEANUTS is.
Vuurbaas
Nieuwlid

Berichtdoor Emiel van Rossum op ma 14 apr, 2008 14:10

Emiel van Rossum
Beheerder

Berichtdoor Emiel van Rossum op ma 14 apr, 2008 14:18

telegraaf schreef:Tribunestoeltjes Euroborg leken brandveilig

GRONINGEN - Bij tests op brandveiligheid hebben de tribunestoeltjes van het stadion van FC Groningen hoog gescoord. Volgens Frank Jacobs van adviesbureau DGMR zijn de stoelen vooraf uitgebreider getest dan normaal. „De ontstekingsbron moet zondag wel heel erg groot zijn geweest.”

Jacobs adviseerde over brandveiligheid tijdens het ontwerp en de bouw van de Euroborg. „We hebben de plastic stoelen uitvoerig getest bij TNO in Rijswijk”, legt Jacobs uit. „We zijn hierin verder gegaan dan normaal, door ook een soort openhaardvuur met houten blokken onder de stoelen aan te steken. Het vuur sloeg zelfs hierbij niet over naar de andere stoelen.” Jacobs is blij dat ervoor gekozen was de stoelen zo uitvoerig te testen. „Anders had het allemaal nog veel erger kunnen zijn.”

Hoewel in de voorschiften staat dat bij calamiteiten iedereen binnen zes minuten het stadion verlaten moet kunnen hebben, via looppaden en vier deuren in de hoeken, was dit zondag niet het geval. Omdat de evacuatie niet vlot verliep, vluchtte een aantal supporters in paniek het veld op. „In de ontwerpvoorschriften wordt echter geen rekening gehouden met blinde paniek”, legt Jacobs uit. „Dat gebeurt nooit bij ontruimingsberekeningen.”

Op de getuigenverklaringen dat de nooddeuren niet open gingen reageert Jacobs: „Ik was er niet bij en buig me ook niet over de dagelijkse gang van zaken in het stadion, maar ik weet wel dat in de voorschriften staat dat de deuren zonder sleutel te openen moeten zijn.”
Emiel van Rossum
Beheerder

Berichtdoor Palmpie op ma 14 apr, 2008 14:36

Wie durft dit brandje eens te modeleren in een CFD model om te kijken of er dezelfde rookverspreiding op treed? :roll: :twisted:
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor Palmpie op ma 14 apr, 2008 14:38

Let even op :evil:

1942008133835.jpg

1942008133340.jpg
Palmpie
1000+ berichten

Volgende

Keer terug naar Archief